Röster om En skola från scratch

Kulturkrockar, pedagogiska val, organisatoriskt vemod, konflikthantering, marknadsföring och varför man överhuvudtaget ska ha en skola, är några av de utmaningar som Rebecka Koritz beskriver i sin bok En skola från scratch. Denna välskrivna och personliga bok beskriver arbete och tankar bakom att starta en alternativ skola i Mexiko. Innehållet och resonemangen har i allra högsta grad relevans för skolfrågor i Sverige – och för vem som helst i världen som upplever att skolsystemet till stor del bygger på fel antaganden om hur inlärning går till.

Behöver man då starta en helt egen skola? Kanske inte, men det är viktigt att vara medveten om de tankar som behöver ligga i grunden om man ska ge sig på utmaningen att skapa en trygg och kreativ plats där barn kan utvecklas.

Detta är också en berättelse om mod och utmaningen att påverka kultur, värderingar och vår framtid. Vad är konsekvenserna, om man nu tror på demokrati? Och hur övertygar man andra att detta är vägen att vandra?

Välkommen till en intressant resa i konsten att starta en skola från scratch.

John Steinberg
Fil dr och författare till ett 50-tal böcker,
bl a Lärarskicklighet och Designing schools for iKids.

Vilken stridsskrift och inspirerande resa! Jag jobbar ju med utbildning för vuxna i arbetslivet och är övertygad om att barn och vuxna inte skiljer sig så mycket åt när det gäller inlärning. Även vuxenutbildning kräver samma slags förändring.

Ola Berg
Utbildare i Lean och Agila arbetsmetoder

Det här är boken jag önskar att jag kan skriva om tre till fem år då Glömstaskolan har landat. Rebecka sätter ord på många av de saker vi försöker utmana och tänka nytt kring. Den visar med enkelhet på många av de tokigheter vi håller på med av tradition då vi återskapar skolan som vi tror att den ska vara för att vi börjar med hur och inte varför. Rebecka beskriver skolans nödvändiga (r)evolution för att kunna bygga en hållbar framtid. Hållbar ur ett mänskligt och demokratiskt perspektiv lika mycket som ett ekologiskt. Jag brukar beskriva det det som att vi måste sluta putsa mässing på Titanic, och Rebecka med att det inte går att läka frakturer med plåster. Jag ser väldigt mycket fram mot den dag vi kan träffas och byta tankar om vad det innebär att vara människa, om samhälle, demokrati, lärande och vad skola på något sätt kan bidra med i dessa frågor. Tack för en viktig bok!

Peter Bragner
Rektor på Glömstaskolan, Huddinge

Annonser