Om mig

Skolkritikern i mig väcktes till liv redan när jag var tolv år.

Uppvuxen i montessoripedagogikens frihetstänkande och individbaserade system där det inte fanns någon gräns för hur mycket man kunde lära sig, blev det något av en chock att börja i ett kommunalt högstadiums begränsande verksamhet. Under de följande sex åren fick jag förmånen att uppleva en kontrasterande erfarenhet och se skillnaderna mellan en alternativ pedagogik och det traditionella systemet.

När jag valde att studera till lärare, var det tanken att få göra en skillnad för eleverna som motiverade mig. Jag utexaminerades 1999 som grundskollärare i språk från den praktisk pedagogiska utbildningen på Institutionen för Lärarutbildning i Uppsala.

Med tanke på hur extremt roligt och givande jag tyckte det var att undervisa, blev min karriär inom den svenska skolan förvånansvärt kort. Läraryrkets undermåliga status och ytterligt prekära arbetsförhållanden var inte attraktiva. Alla försök att få till stånd en långsiktig förbättring på systemnivå, föll platt till marken och jag förlorade min motivation.

När jag väl kom till Mexiko föll det sig naturligt att fortsätta som lärare eftersom det var det jag kunde och det som det fanns behov av. Men sammanhanget var helt annorlunda: ett privat universitet anställde mig på fläcken som ansvarig inte bara för franskprogrammet utan också för fortbildningen av mina lärarkolleger.

Trots de enorma skillnaderna mellan Mexiko och Sverige, förlorade jag motivationen av samma anledningar som tidigare. Jag ville ge mer, men kunde inte eftersom systemet såg ut som det gjorde.

I stället började jag anlitas i privat regi för att erbjuda alternativa workshops som ett komplement till lärarnas utbildning.

Sedan dess har mina erfarenheter utökats till att omfatta arbete med mexikanska lärare på alla nivåer: förskola, låg-, mellan- och högstadiet, gymnasiet och universitetet. Detta gör att jag har en unik inblick i hur mexikanska lärare utbildas, vad de kan och inte kan, vad de vet och inte vet om barns och ungdomars utveckling och behov, hur de tänker och fungerar. Samt naturligtvis även vad de gör med eleverna på förskolorna och skolorna runt om i delstaten Oaxaca.

År 2009 tog jag initiativet till Papalotes, två små knoppande waldorfinitiativ. I augusti 2016 öppnade jag La Casita (ett fristående dagis) och Explora, Mexikos första Agile Learning Center som bygger på självstyrd inlärning). Samtidigt unschoolar jag min son Teo som har Aspergers Syndrom, och det är en annan helt fantastisk resa som du kan läsa om på Koritz i Mexiko

Jag kan lugnt konstatera att skola och utbildning är min passion, och upptar en mycket stor del av mitt liv.

Rebecka Koritz

2015-02-03 08.41.01

 

Annonser

6 reaktioner på ”Om mig

  1. […] Rebecka Koritz Pedagogisk visionär, f.d. språklärare och grundare av två små knoppande waldorfskolor i delstaten Oaxaca i södra Mexiko där hon bor sedan 2003. Skola och utbildning är hennes passion och upptar en mycket stor del av hennes liv. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s