Ett samtal kring homeschooling, unschooling, skolplikt och demokrati. 

I juli hade jag den oerhörda förmånen att vara värd för ett underbart djupt, spännande och tidvis väldigt roligt samtal kring en inlärningsmiljö och inlärningssituation som sedan 2011 är olaglig i Sverige.  Anna Brix Thomsen, Viktoria Berkestam Drysén och Jens Peter de Pedro gav två timmar av sin tid, för att ge ett nytt och … Fortsätt läsa Ett samtal kring homeschooling, unschooling, skolplikt och demokrati. 

Annonser

Paradigmer som krockar

Vart fjärde år har Teo och jag kommit och hälsat på i Sverige. Varje gång är det lika härligt att återuppleva dofter, smaker, ljud och synintryck som är så radikalt annorlunda från dem vi omges av i vår vardag. Varje gång är det lika underbart att återanknyta till familj och vänner, gamla som nya, och … Fortsätt läsa Paradigmer som krockar

Om rätten att få utvecklas och lära sig på sina egna villkor

Jag har under de senaste sju åren haft förmånen om att vara med om en pedagogisk resa som heter duga. Jag har startat tre alternativa utbildningsprojekt, lämnat över de första två till andra att vidareutveckla, tagit min son ur skolan och blivit en "oskolande" mamma. Men framför allt har det varit en resa som skett … Fortsätt läsa Om rätten att få utvecklas och lära sig på sina egna villkor

Förordet

När jag, sommaren 2009, startade förskolan Papalotes i den fattiga men vackra kulturstaden Oaxaca, hade jag redan bott i Mexiko i sex år. Jag var vid det laget väl förtrogen med den mexikanska kulturen, dels genom mitt arbete som språklärare på Universidad Regional del Sureste, men även som privatperson, genom vänner och vardag - med … Fortsätt läsa Förordet